sądowy dział spadku

testament, spadek, dziedziczenie, wydziedziczenie, zachowek, podział spadku, odpowiedzialność za długi zmarłego

sądowy dział spadku

Postprzez PumaXP » Pn, 5 wrz 2005, 03:15

- kto ponosi koszty sądowe w przypadku niezgodnego działu spadku, czy są one dzielone na strony?
PumaXP
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Sądowy dział spadku

Postprzez Patrycja62 » Pn, 5 wrz 2005, 10:12

Wydaje mi się, że ponosi je wnioskodawca czyli osoba która składa wniosek, jest liczony od wartości całego spadku i w każdym sądzie, z doświadczenia wiem, jest inny wpis.
Po wyroku te koszty sąd rozdziela chyba proporcjonalnie na wszystkich spaddkobierców wg przyznanej wartości spadku, jeśli natomiast wszyscy złożycie zgodny wniosek z gotowym "projektem" podziału wpis jest o połowę niższy i np. wynosi 0,8 % wartości a nie 1,6% ale jeśli jest zgoda szybciej jest zrobić dział u notariusza, ale nie jestem prawnikiem więc głowy nie dam.
Patrycja62
 

Sądowy dział spadku

Postprzez Marcin » Pn, 5 wrz 2005, 14:20

Co do zasady reguluje to art. 520 kpc:

§ 1. Każdy uczestnik ponosi koszty postępowania związane ze swym udziałem w sprawie.

§ 2. Jeżeli jednak uczestnicy są w różnym stopniu zainteresowani w wyniku postępowania lub interesy ich są sprzeczne, sąd może stosunkowo rozdzielić obowiązek zwrotu kosztów lub włożyć go na jednego z uczestników w całości. To samo dotyczy zwrotu kosztów postępowania wyłożonych przez uczestników.

§ 3. Jeżeli interesy uczestników są sprzeczne, sąd może włożyć na uczestnika, którego wnioski zostały oddalone lub odrzucone, obowiązek zwrotu kosztów postępowania poniesionych przez innego uczestnika. Przepis powyższy stosuje się odpowiednio, jeżeli uczestnik postępował niesumiennie lub oczywiście niewłaściwie.
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Sądowy dział spadku

Postprzez marbel » Wt, 6 wrz 2005, 00:11