zmiana regulaminu, rozwiazanie umowy, kto jest winny?

prawo pomocy publicznej, prawo energetyczne, prawo telekomunikacyjne, prawo obrotu instrumentami finansowymi, nadzór bankowy, zasady podejmowania działalności gospodarczej przez przedsiębiorców zagranicznych, Skarb Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego; nadzór organów państwa nad przedsiębiorcami, komercjalizacja, prywatyzację.

zmiana regulaminu, rozwiazanie umowy, kto jest winny?

Postprzez disappear » So, 4 gru 2004, 21:30

Witam,

Chcialbym uzyskac opinie osob, ktore znaja sie na prawie, sytuacja wyglada nastepujaco:

Operator gsm zmienia regulamin w trakcie obowiazujacej umowy, prawo telekomunikacyjne z dnia 16 lipca 2004 mowi...

Art 59 paragraf 2:
"Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych powiadamia
abonenta, o każdej zmianie w regulaminie, o którym mowa w ust. 1, z
wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed
wprowadzeniem tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać
poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji
zmian, a także o tym, że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy
publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie
odszkodowawcze."

Pytanie brzmi nastepujaco: Jezeli abonent nie zaakceptuje zmian w regulaminie i rozwiaze umowe opierajac sie na w/w praragrafie prawa telekomunikacyjnego, to czy rozwiazanie umowy nastapi z winy abonenta?

Chcialbym dodac iz operator zaslania sie tym oto zapisem:

Art 57 paragraf 6:
"W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym
o zapewnienie przyłączenia do sieci, związanego z ulgą przyznaną
abonentowi, roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez
abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu
ustalonego w umowie, nie może przekroczyć określonej w umowie równowartości
ulgi przyznanej abonentowi."

Mimo iz na codzien nie mam z prawem nic do czynienia, wedlug mnie ten zapis odnosi sie do zupelnie innej sytuacji, a mianowicie do tego, gdy abonent rozwiaze umowe z zupelnie innych powodow...


z gory dziekuje za pomoc

pozdrawiam, Krzysiek
disappear
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Marcin » Wt, 7 gru 2004, 12:04


Pytanie brzmi nastepujaco: Jezeli abonent nie zaakceptuje zmian w regulaminie i rozwiaze umowe opierajac sie na w/w praragrafie prawa telekomunikacyjnego, to czy rozwiazanie umowy nastapi z winy abonenta?


To zależy od sytuacji, jaki charakter miały te zmiany w regulaminie. Jeśli byłyby na przykład korzystne dla abonenta albo wynikały z dostosowania do zmienionych przepisów powszechnie obowiązujących, to niewyrażenie zgody przez abonenta nie byłoby raczej uzasadnione.

Mimo iz na codzien nie mam z prawem nic do czynienia, wedlug mnie ten zapis odnosi sie do zupelnie innej sytuacji, a mianowicie do tego, gdy abonent rozwiaze umowe z zupelnie innych powodow...


W większości przypadków zapewne tak właśnie będzie, ale z zastrzeżeniem poczynionym wyżej. Nie można tu więc postawić tezy generalnej, a należy badać konkretny przypadek.
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez disappear » Wt, 7 gru 2004, 19:03

To zależy od sytuacji, jaki charakter miały te zmiany w regulaminie. Jeśli byłyby na przykład korzystne dla abonenta albo wynikały z dostosowania do zmienionych przepisów powszechnie obowiązujących, to niewyrażenie zgody przez abonenta nie byłoby raczej uzasadnione.


Osobiscie nie zgadzam sie z jednym z nowych zapisow, ktory wedlug mnie wplywa na moja niekorzysc, a mianowicie:

Nowy regulamin świadczenia usług telekominikacyjnych, par. 13 pkt 5:
"POLKOMTEL ma prawo w trakcie trwania umowy wezwać Abonenta do uiszczenia kaucji na zabezpieczenie opłat z tytułu świadczonych usług i innych należności. Kaucja podlega zwrotowi w terminie wcześniej ustalonym, chyba że nastąpi okoliczność o ktorej mowa w par 13 ust. 7. POLKOMTEL ma prawo zatrzymać kaucję przez okres nie dluższy niż 24 miesiące licząc od dnia uiszczenia kaucji przez Abonenta, chyba że wcześniej nastąpi rozwiązanie umowy, o ile nie bedą zachodzić przesłanki z par. 13 ust. 7."

Ma to prawdopodobnie zastepowac nastepujacy pkt starego regulaminu, ktory mowi iz:

"POLKOMTEL ma prawo wezwać Abonenta do uiszczenia zaliczki na poczet najbliższego rachunku telefonicznego, w kwocie nie większej niż 49% wartości zrealizowanych w bieżącym okresie rozliczeniowym usług, płatnej w terminie wskazanym przez POLKOMTEL."

Chcialbym dodac, iz jest to znaczaca zmiana w stosunku do starego regulaminu, od razu bowiem widac, iz przy nowym regulaminie, kaucja moze rownie dobrze wyniesc np. 800 zlotych, natomiast w starym byla to zaliczka, ktora jednak nie mogla przekraczac 49% wartosci realizowanych w biezacym okresie rozliczeniowym uslug

Druga sprawa... zadzwonilem dzisiaj do biura obslugi klienta, na pytanie jakie jest oficjalne stanowisko operatora, odnosnie zmiany regulaminu i zerwania umowy... Pani stwierdzila, iz zmiany w regulaminie swiadczenia uslug telekomunikacyjnych, nie maja zadnego wplywu na regulamin promocji i w zwiazku z tym, iz jestem objety promocja, nie moge zerwac umowy bez ponoszenia dodatkowych kar...

Czy w tym przypadku straszenie kara umowna nie jest celowym wprowadzaniem abonenta w blad, majacym na celu zatrzymanie odplywu uzytkownikow z sieci? :)

"A co by było, gdyby Polkomtel na przykład zawarł w nowym Regulaminie Œwiadczenia Usług klauzulę: wszyscy klienci obowiązani są do zapłaty co miesiąc 100zł na cele charytatywne i 50zł na kieszonkowe dla córki prezesa? Abonent korzystający z promocji nie miałby prawa nie zaakceptować tego regulaminu? Absurd." - cytat z pl.misc.telefonia.gsm

pozdrawiam,
Krzysiek
disappear
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Gandalf » Wt, 7 gru 2004, 21:51

Art 57 paragraf 6:
"(...) roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez
abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta (...)"
termin "z winy abonenta"' dotyczy TYLKO rozwiązania umowy przez dostawcę - z reguły chodzi o to kiedy się nie płaci.
Klient ma prawo do rozwiązania umowy (a raczej jej wypowiedzenia) i nie musi uzasadniać swojej decyzji (bo taki humor miał), ale wypowiadajac umowę ponosi konsekwencje wynikające z tego artykułu.
Zatem jeśli rozwiązujesz jednostronnie umowę (bo uznałeś że zmiana regulaminu jest dla Ciebie niekorzystna) kwestia Twojej winy nie ma żadnego znaczenia.

A co do kieszonkowego dla córki prezesa to problem jest strasznie wydumany - żaden prezes przy zdrowych zmysłach tego nie zrobi bo go z pracy wyleją.
Gandalf
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Marcin » Wt, 7 gru 2004, 23:31

Gandalf ma rację - nie przeczytalem dokładnie art. 57 § 6.
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez disappear » Śr, 8 gru 2004, 00:02

art. 57 par. 6, mowi o roszczeniu odszkodowawczym wynikajacym z rozwiazania umowy...

W takim razie co z art. 59 par. 2, ktory wyraznie mowi, że w razie zmiany regulaminu i braku jego akceptacji, dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze? Nie bierzemy tego zapisu w ogole pod uwage?
disappear
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Marcin » Śr, 8 gru 2004, 00:10

To jest kwestia interpretacji - art. 57 § 6 nie jest zredagowany zbyt jasno. Gdyby doszło do sporu, sprawę będzie mógł rozstrzygnąć tylko sąd.
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez disappear » Śr, 8 gru 2004, 00:29

To jest kwestia interpretacji - art. 57 § 6 nie jest zredagowany zbyt jasno. Gdyby doszło do sporu, sprawę będzie mógł rozstrzygnąć tylko sąd.


Ja to osobiscie odebralem w ten sposob, iz art. 57 § 6 reguluje sytuacje gdy abonent wypowiada umowe np. z takiego powodu, ze nie podobaja mu sie ceny polaczen i chce zmienic operatora, albo znudzilo mu sie logo firmy itp... wtedy zostaje nalozona kara umowna - ewidentna wina abonenta

Art 59 § 2 - reguluje natomiast specyficzna i tylko jedna sytuacje, a mianowicie rozwiazanie umowy z powodu braku akceptacji wprowadzonych zmian przez operatora w regulaminie, to przeciez nie nasza wina, ze ktos zmienia jednostronnie umowe? dlatego jest tutaj wyraznie napisane, ze operatorowi nie przysluguja zadnego typu rozszczenia odszkodowawcze
disappear
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Marcin » Śr, 8 gru 2004, 00:42

A czy w Twoim przypadku operator przyznał jakąś ulgę, o której mowa w art. 57 § 6 ?
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez disappear » Śr, 8 gru 2004, 00:50

osobiscie nie mam zielonego pojecia, jakiego rodzaju moglaby byc to ulga... czyzby chodzilo o telefon?
disappear
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Następna strona

Powrót do Prawo Gospodarcze Publiczne

 


  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Wyświetlone
    Ostatni post
  • Zerwanie umowy z PTK
    przez alex1957 » Pt, 16 lip 2004, 01:06
    2 Odpowiedzi
    1517 Wyświetlone
    Ostatni post przez mromer Zobacz najnowszy post
    Śr, 23 mar 2016, 17:37

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron