przez Marcin » Pn, 27 paź 2003, 21:51
M. zd., taką propozycję trzeba oceniać zgodnie z art. 71 kc. W myśl tego przepisu, ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy. Wprawdzie podanie ceny mogłoby sugerować, że mamy tu do czynienia z ofertą, ale przeciwko takiemu wnioskowi przemawia specyfika działalności. Nie chodzi tu o masowe transakcje, jak np. w internetowych sklepach, gdzie zapewnienie dużej ilości tego samego towaru nie nastręcza raczej trudności; w rozpatrywanym przypadku każda nieruchomość ma pewne cechy indywidualne i trudno byłoby znaleźć drugą taką samą (biorąc pod uwagę takie kryteria, jak cena, stan, wyposażenie, lokalizacja, okolica itd.). Dlatego też propozycje zamieszczone na stronie pośrednika traktowałbym jako informację handlową, a nie jako ofertę.
Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna
z dnia 20 października 1978 r.
IV CR 402/78
Ogłoszenie w prasie o sprzedaży samochodów nie ma cech oferty w rozumieniu art. 66 kc, skoro nie zawiera wszystkich istotnych postanowień mającej powstać w przyszłości umowy. Tego rodzaju ogłoszenie należy uznać w konkretnym przypadku za zaproszenie do rozpoczęcia rokowań (art. 71 kc). Zaproszenie powyższe nie stwarza jednak między dokonującym je a odbiorcami takiego zaproszenia stosunku zobowiązaniowego, nie jest bowiem zdarzeniem, z którym kodeks cywilny wiąże powstanie między stronami takiego stosunku.