Kontrola emaili pracowników

umowy o pracę, obowiązki pracownika i pracodawcy, czas pracy, urlop płatny i bezpłatny, urlop macierzyński i wychowawczy, związki zawodowe, zwolnienia grupowe, BHP, wynagrodzenia za pracę, zatrudnianie młodocianych.

Kontrola emaili pracowników

Postprzez Pawel78 » Cz, 19 maja 2005, 15:48

Czy pracodawca ma prawo, po rozwiązaniu stosunku pracy z pracownikiem, utrzymywać udostępnioną mu skrzynkę mailową i czytać korespondencję?

Czy pracodawca może stwierdzić, że korespondencja przychodząca na tę skrzynkę zawiera informacje służbowe niezbędne pracodawcy?

Czy utrzymywanie skrzynki oznaczonej imieniem i nazwiskiem zwolnionego pracownika jest legalne?
Pawel78
 

Postprzez Marcin » Cz, 19 maja 2005, 19:23

Czy pracodawca ma prawo, po rozwiązaniu stosunku pracy z pracownikiem, utrzymywać udostępnioną mu skrzynkę mailową i czytać korespondencję?


M.zd., tak.

Czy pracodawca może stwierdzić, że korespondencja przychodząca na tę skrzynkę zawiera informacje służbowe niezbędne pracodawcy?


Uważam, że tak.

Czy utrzymywanie skrzynki oznaczonej imieniem i nazwiskiem zwolnionego pracownika jest legalne?


A jest przepis zakazujący ? Pracodawca nie powinien wysyłać listów z tej skrzynki, bo wprowadzałby w błąd odbiorców co do osoby nadawcy. Nie widzę jednak przeszkód do utrzymywania skrzynki w celu odbioru poczty.
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Pawel78 » Pt, 20 maja 2005, 09:53

A co z ustawą o ochronie danych osobowych? Czy utrzymywanie skrzynki zawierającej imię i nazwisko pracownika, po jego odejściu z pracy, nie wymaga zgody albo przynajmniej poinformowania pracownika?

I co z korespondencją prywatną pracownika?
Pawel78
 

Postprzez gosiaw » Pt, 20 maja 2005, 13:40

Moim zdaniem pracownik nie powinien używać służbowej skrzynki mailowej do prywatnej korespondencji, podobnie jak w przypadku słuzbowej komórki. Oczywiście jest to dopuszczalne, jeśli pracodawca zezwoli- co najczęściej ma miejsce, oczywiście w okreslonych granicach.
Uważam, że służbowa skrzynka "należy" do pracodawcy. W interesie pracownika jest, by wykasować z niej, to co prywatne. Tak samo jak prywatne pliki z firmowego komputera, sms'y i nr telefonów z firmowej komórki.
gosiaw
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez admin » Pt, 20 maja 2005, 14:27

A co z ustawą o ochronie danych osobowych? Czy utrzymywanie skrzynki zawierającej imię i nazwisko pracownika, po jego odejściu z pracy, nie wymaga zgody albo przynajmniej poinformowania pracownika?

Aby nie narażać się na interwencje GIODO zapobiegliwi pracodawcy wykorzystują funkcję "catch-all".
Tworzy się oddzielne konto pocztowe z funkcją catch-all zbierające całą pocztę adresowaną wedle szablonu jakaśnazwa@domenafirmowa o ile nie zdefiniowano osobnego konta (bądź aliasu) o nazwie, którą wpisze nadawca emaila.
W ten sposób po odejściu pracownika jego konto email jest kasowane, nie można nic wysłać z tego konta (bo ono już nie istnieje), ale korespondencja adresowana na to konto trafia na konto z funkcją catch-all, będące kontem firmowym.

Alternatywnym rozwiązaniem jest zablokowanie konta po odejściu pracownika ale wtedy przesyłana korespondencja jest zwracana nadawcy ze stosownym komunikatem.
admin
Administrator
 
Posty: 21
Dołączył(a): Wt, 1 lut 2011, 00:18

Postprzez Marcin » Pt, 20 maja 2005, 23:10

A co z ustawą o ochronie danych osobowych? Czy utrzymywanie skrzynki zawierającej imię i nazwisko pracownika, po jego odejściu z pracy, nie wymaga zgody albo przynajmniej poinformowania pracownika?


M.zd., pracodawca i tak przetwarza dane osobowe bylego pracownika, z racji obowiązku przechowywania dokumetów kadrowo-płacowych. I są to dane dużo dalej idące niż tylko imię i nazwisko.

I co z korespondencją prywatną pracownika?


Nie powinna trafiać na skrzynkę służbową.
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00


Powrót do Prawo Pracy

 


  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Wyświetlone
    Ostatni post

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości