Rodzaje postępowania

przestępstwa, przestępstwa skarbowe, przewidziane środki prawne, podejrzany, oskarżony, wyrok, apelacja, recydywa, prokuratura, organy policji, CBŚ, ABW

Rodzaje postępowania

Postprzez Anna_kwiatkowsk1 » N, 8 paź 2006, 16:26

Często spotykam się z określeniem postępowanie uproszczone, nakazowe?
Czy ktoś mógłby mi w prosty sposób wytłumaczyć czym oba postępowania między sobą się różnią. Nie jestem prawnikiem (gdyby moje zapytanie było zbyt proste). Za co z góry dziękuję.
Anna_kwiatkowsk1
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez mafoi » N, 8 paź 2006, 17:54

Postepowanie uproszczone to postepowanie z zasady szybsze, z mniejszym stopniem formalizmu. Chodzi o proces karny czy cywilny?
mafoi
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Dredd » N, 8 paź 2006, 17:59

Jeśli dobrze rozumiem, chodziło o różnice między postępowaniem uproszczonym a nakazowym.

Pozostaje rzeczywiście pytanie - czy chodzi o postępowanie karne czy cywilne.
Dredd
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Anna_kwiatkowsk1 » Wt, 10 paź 2006, 19:41

chodzi o postępowanie karne -
Anna_kwiatkowsk1
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez mafoi » Wt, 10 paź 2006, 21:04

Postepowanie uproszczone to postepowanie o zredukowanym formalizmie.
I tak np: rozpoznawane sa w nim sprawy lzejsze - te, w których prowadzi sie dochodzenie, odpisa aktu oskarzenia dorecza sie lacznie z wezwaniem na rozprawe, sad rozpoznaje sprawe jednoosobowo, oskarzyciel nie musi byc obecny, wolno wydac wyrok zaoczny(pod nieobecnosc oskarzonego). Art.468 i ns kpk.

Postepowanie nakazowe jest jeszcze bardziej uproszczone.Nie przeprowadza sie tu rozprawy, a wyrok wydaje sad na posiedzeniu niejawnym jednoosobowo. Sad moze orzec tylko kare ograniczenia wolnosci lub grzywny.Od wyroku nakazowego przysluguje sprzeciw, ktorego wniesienie powoduje, ze wyrok nakazowy traci moc. Art.500 i ns kpk
mafoi
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00