zakaz kokurencji

umowy o pracę, obowiązki pracownika i pracodawcy, czas pracy, urlop płatny i bezpłatny, urlop macierzyński i wychowawczy, związki zawodowe, zwolnienia grupowe, BHP, wynagrodzenia za pracę, zatrudnianie młodocianych.

zakaz kokurencji

Postprzez ecroso » Śr, 10 lip 2002, 10:15

Prowadzę oddział dużej hurtowni. Przez zaniedbania centrali pracownicy nie mają w umowach o pracę punktu który zakazywałby im pracy w konkurencji. Jest natomiast punkt mówiący o zachowaniu tajemnicy służbowej.Pracownik chce odejść do konkurencji. Czy jest jakaś prawna szansa uniemożliwienia mu tego.
Roman
ecroso
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Marcin » Śr, 10 lip 2002, 10:52

Dużych szans nie widzę, chyba że uda Ci się skłonić pracownika do zawarcia umowy dotyczącej zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy (art. 101 [2] kp.).
W sytuacji, którą opisujesz, nawet gdyby nie było zapisu w umowie o pracę o obowiązku zachowania tajemnicy służbowej, na pracowniku i tak ciążąłby obowiązek zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę (art. 100 § 2 pkt 4 kp). Po ustaniu stosunku pracy ten obowiązek przestaje funkcjonować, co jednak nie znaczy, że były pracownik może ujawniać ważne dla byłego pracodawcy informacje.
Zastosowanie może mieć tu art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji:

1.Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża istotnym interesom przedsiębiorcy.

2. Przepis ust. 1 stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego - przez okres trzech lat od jego ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał stan tajemnicy.

3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się wobec tego, kto od nieuprawnionego nabył, w dobrej wierze, na podstawie odpłatnej czynności prawnej, informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. Sąd może zobowiązać nabywcę do zapłaty stosownego wynagrodzenia za korzystanie z nich, nie dłużej jednak niż do ustania stanu tajemnicy.

4. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nie ujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe lub organizacyjne przedsiębiorstwa, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.


Podsumowując, jeśli nie dojdzie do zawarcia umowy dotyczącej zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy, nie możesz zapobiec przejściu pracownika do firmy konkurencyjnej, co nie znaczy jednak, że może on ujawniać informacje objęte np. tajemnicą handlową Twojej firmy.
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00


Powrót do Prawo Pracy

 


  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Wyświetlone
    Ostatni post

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość