klient żąda warunków gwarancji na buty...

odszkodowanie, zwrot towarów, reklamacja, Rzecznik Praw Konsumenta, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)

Klient żąda warunków gwarancji na buty...

Postprzez octopus » N, 27 lut 2005, 09:43

Witam

Mam takie pytanie ponieważ pracuje w sklepie obuwniczym i ostatnio miałem nietypową sytuację. Klient zażądał ode mnie przy zakupie butów warunków gwarancji na pismie. Chce abym mu przedstawił co min. podlega gwarancji. Klient chce zeby to wyglądało tak jak przy zakupie telewizora kiedy to klienci otrzymują kartę gwarancyjną z wypisanymi warunkami. Wiadomo że przy tego typu zakupach podstawa do reklamacji jest paragon, ale widocznie mu to nie wystarczyło.
Czy mam obowiazek takie warunki mu przedstawić na pismie?

Dzięki i pozdrawiam
octopus
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Dredd » N, 27 lut 2005, 10:27

Klient zażądał ode mnie przy zakupie butów warunków gwarancji na pismie. (...) chce zeby to wyglądało tak jak przy zakupie telewizora kiedy to klienci otrzymują kartę gwarancyjną z wypisanymi warunkami.
Czy mam obowiazek takie warunki mu przedstawić na pismie?


Jeśli jako sprzedawca oferujesz poza ustawową rękojmią także gwarancję to klient ma rację. Gwarancja to umowa która powinna mieć formę pisemną

[kodeks cywilny]
"Art. 577. § 1. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji".

Ale udzielanie gwarancji nie jest obowiązkiem, więc jeśli jej nie masz ochoty udzielać to klient nie może na to powoływać się jednostronnie (w każdym razie nie znam norm, które nakazywałyby bezwzględne udzielanie gwarancji na obuwie)
Dredd
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez shuehos » N, 27 lut 2005, 14:03

Jeśli jako sprzedawca oferujesz poza ustawową rękojmią




Ustawowa rękojmia może dotyczyć w zasadzie butów roboczych.

Klient chce zeby to wyglądało tak jak przy zakupie telewizora kiedy to klienci otrzymują kartę gwarancyjną z wypisanymi warunkami.


Jeżeli chce warunków gorszych niż wynika to
z ustawy USTAWA

z dnia 27 lipca 2002 r.

o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
To napisz mu według własnego uznania.
shuehos
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez shuehos » N, 27 lut 2005, 17:53

Chce abym mu przedstawił co min. podlega gwarancji




Sprzedajesz buty "niefirmowe"?
shuehos
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez octopus » N, 27 lut 2005, 19:39

buty są firmowe.

Ale przecież producent nie dołącza do żadnych butów karty gwarancyjnej czy też warunków gwarancji.
octopus
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez shuehos » N, 27 lut 2005, 19:58


Ale przecież producent nie dołącza do żadnych butów karty gwarancyjnej czy też warunków gwarancji.




Tyle co wiem szanujące się polskie firmy określają(nie jest to gwarancja) w jakich przypadkach reklamacje nie będą uwzględniane,chyba że te buty wyprodukowano w ......... .
shuehos
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Dredd » Pn, 28 lut 2005, 18:22

buty są firmowe.

Ale przecież producent nie dołącza do żadnych butów karty gwarancyjnej czy też warunków gwarancji.



To sprzedawca udziela ewentualnej gwarancji a nie producent.
Dredd
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez ccicci » Pt, 4 mar 2005, 01:45

Dokładnie odwrotnie. Gwarancję na wyrób daje producent. Sprzedawca odpowiada z tytułu niezgodności towaru z umową sprzedaży konsumenckiej (lub rękojmi z kc jeśli klientem jest firma). Klient wybiera czy będzie korzystać z gwarancji producenta czy niezgodności z umową. Okres odpowiedzialności za wady producenta i sprzedawcy może być różny na plus i minus. Przy sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada za buty przez 2 lata od dnia sprzedaży(wydania rzeczy) a producent może dać gwarancję np. tylko na rok.
ccicci
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Dredd » N, 6 mar 2005, 16:46

Dokładnie odwrotnie. Gwarancję na wyrób daje producent.


Przyznaję że moja wypowiedź nie była pełna i trafna. Nie jest wykluczone że sprzedawca udziela gwarancji choć w praktyce rzeczywiście zwykle udziela jej producent.

kodeks cywilny:
"Art. 577. § 1. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji."

Pisząc wcześniejszą wypowiedź zasugerowałem się zwrotem, że to sprzedawca wręcza gwarancję kupującemu. Ale oczywiście jeśli wystawcą dokumentu jest producent to masz rację on udziela gwarancji a nie sprzedawca.
Dredd
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Marcin » N, 6 mar 2005, 19:47

Jeśli mamy do czynienia ze sprzedażą konsumencką, przepisy kc o rękojmi i gwarancji nie mają zastosowania. Stosuje się wówczas przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r.
o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176, ze zm.). Gwarancja może być udzielona na podstawie jej art. 13.
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00


Powrót do Prawa Konsumenta

 


  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Wyświetlone
    Ostatni post

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości