Strona 1 z 1

nowa rekojmia - kiedy trace prawa do niej

PostNapisane: Śr, 19 lut 2003, 00:05
przez Alex
witam wszystkich forumowiczow. mam pytanie:

jak w swietle nowych przepisow prawnych wyglada utrata praw do rekojmi?

jak zareagowac np. kupujac jakis towar w sklepie (towar przeceniony) i uslysze tekst 'na to nie ma rekojmi ani gwarancji poniewaz jest to przecenione ponizej kosztow zakupu'?
tu spiesze dodac, ze towar nie jest uszkodzony, jedynie z posezonowej obnizki cen.

pozdrawiam

PostNapisane: Śr, 19 lut 2003, 10:24
przez Marcin
Nowe przepisy o sprzedaży konsumenckiej (bo między przedsiębiorcami obowiązują nadal dotychczasowe zasady) nie posługują się już pojęciem rękojmi. Obecnie sprzedawca odpowiada, jeżeli towar w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Obniżenie ceny, spowodowane wyprzedażą czy końcem sezonu, nie ma wpływu na odpowiedzialność sprzedawcy. Jeśli natomiast obnizka ceny następowałaby na skutek wadliwości towaru, radziłbym spisać umowę i dokładnie opisać stan nabywanej rzeczy, aby uniknąć potem problemów. Najprostszy przykład: jeśli zostanie obniżona cena czajnika elektrycznego, gdyż nie działa lampka sygnalizacyjna, to tylko za tę wadę sprzedawca nie odpowiada, o ile poinformował konsumenta przy zawieraniu umowy. Ale jeśli okaże się, że czajnik także przecieka, to za to sprzedawca odpowiada i obniżenie ceny z powodu wadliwości lampki nie ma tu nic do rzeczy.
Poczytaj przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176).

PostNapisane: Śr, 19 lut 2003, 23:27
przez Alex
hmmm.... dzieki wielkie, Marcinie, ale nadal niczego sie nie dowiedzialem. co do ustawy przytoczonej przez Ciebie - coz... czytalem ja juz wiele razy... ale nic z niej nie wynika w tym konkretnym przypadku....
ok, a w jakich wypadkach tracimy calkowicie rekojmie (poza wadami jawnymi, widocznymi w dniu zakupu)?

PostNapisane: Cz, 20 lut 2003, 14:15
przez Marcin
hmmm.... dzieki wielkie, Marcinie, ale nadal niczego sie nie dowiedzialem. co do ustawy przytoczonej przez Ciebie - coz... czytalem ja juz wiele razy... ale nic z niej nie wynika w tym konkretnym przypadku....


Swój pogląd już przedstawiłem wyżej. Obniżka cen, niezwiązana z jakością towaru, nie rzutuje na zakres odpowiedzialności sprzedawcy.


, a w jakich wypadkach tracimy calkowicie rekojmie (poza wadami jawnymi, widocznymi w dniu zakupu)?


Np. art. 7, art. 9 ust. 1 ustawy. Generalnie nie można takich pytań stawiać abstrakcyjnie - wiele zależy od konkretnych okoliczności danej sprawy, od treści umowy między sprzedawcą a kupującym, ich zachowań itp. I nie ma juz w sprzedaży konsumenckiej, odbywającej się po 1.01.2003 r., czegoś takiego jak rękojmia. Nawet jeśli tym okresleniem posłużyłeś się tylko jako skrótem myślowym, to i tak odradzam używanie takiej terminologii dla uniknięcia nieporozumień.