Spam ?

świadczenie usług drogą elektroniczną, mp3, aukcje internetowe, e-usługi, podpis elektroniczny.

Spam ?

Postprzez Esokal » Pt, 14 sty 2005, 13:16

Otrzymałem obszerną ofertę z takim dopiskiem:

"Wiadomość została wysłana jednorazowo na adres e-mail publicznie dostępny w Internecie !

Zgodnie z art. 25, ust. 2, pkt 2 Ustawy o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883 z dnia 29 sierpnia 1997 r. z późniejszymi zmianami). Przepraszamy za zajęcie Państwa cennego czasu jeżeli ta wiadomość nie jest dla Państwa interesująca, jednocześnie oczekujemy zwrotnie od Państwa informacji na temat waszych produktów lub usług."


Można tak spamować ? Przesyłamy ofertę z dopiskiem i zapytaniem na końcu "czy możemy przesłać ofertę". Trochę bez sensu.
Esokal
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez loco » Pt, 14 sty 2005, 16:23

Nie można.
Poczytaj również http://mforum.biz/viewthread.php?FID=1&TID=3540
Pzdr.
loco
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Darek » N, 16 sty 2005, 23:40

Pojęcie "spam" jest znacznie szersze od pojęcia "niezamówiona informacja handlowa".

Pojęcie “informacja handlowa" zdefiniowane jest w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z późn. zm.). Informacja handlowa, to każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi.
Termin "promocja" pochodzi od łacińskiego słowa "promoveo" - poruszać naprzód. W rozumieniu marketingowym promocja jest jednym z instrumentów oddziaływania przedsiębiorstwa na rynek. Jest to sposób na komunikowanie się pomiędzy producentem i sprzedawcą, nabywcą, konsumentem i społeczeństwem, mający na celu oddziaływanie na postawy i zachowania w stosunku do produktu, firmy lub znaku firmowego.
Promocja jest takim sposobem komunikacji, który ma się przyczynić do zwiększenia popytu na wyroby lub usługi (produkty) przedsiębiorstwa. Jest procesem, w którym stopniowo wpływa się na potencjalnego klienta (nabywcę). Za pomocą promocji przekazywana jest na rynek informacja o charakterystyce produktu lub działalności przedsiębiorstwa, kształtuje się również potrzeby klientów (nabywców). Mając zatem na uwadze przepis art. 2 pkt 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną zapytanie o zgodę na przesłanie oferty czy materiałów reklamowych jest informacją handlową. Każdy przekaz staje się informacją handlową, gdy służy promocji reklamodawcy lub jego towarów (usług).
Darek
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Esokal » Pn, 17 sty 2005, 11:17

Serdeczne dzięki.
Esokal
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez mimi » Pn, 17 sty 2005, 20:24

poczytalem trochę o SPAMIE, np.:
1. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144 z 2002 r., poz. 1204).
2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. Nr 133, poz. 883, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 50, poz. 580 i Nr 116, poz. 1216 oraz z 2001 r. Nr 42, poz. 474), tekst ujednolicony na podst. ustawy z dnia 25 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych Dz.U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1087.

i wydaje mi się, że ustawy te dotyczą jedynie danych osób prywatnych. czyli przedsiębiorstwa (obojętnie czy osoba fizyczna PDG czy spólki) podając dane teleadresowe (w tym również emila) do ogólnodostępnych baz danych nie mogą "walczyć" ze spamem za pomocą tych ustaw.

czy zna ktoś ustawę traktującą ochronę danych osobowych (!!!) przedsiębiorców ?

pozdr.
mimi
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Darek » Wt, 18 sty 2005, 21:14

W internecie funkcjonuje pod pojęciem "netykiety" (angielski neologizm netiquette - "net" - sieć i "etiquette" - etykieta) swoista część zasad współżycia społecznego o których mowa w art. 5 kc.
Zgodnie z tymi, społecznie uznanymi, normami pojęcie "niezamówionej informacji handlowej" mieści się w szerszym pojęciu - "spamu". Przyjmuje się powszechnie, że spamem jest informacja przesłana drogą elektroniczną jeśli jej treść jest niezależna od tożsamości odbiorcy a adresat nie wyraził uprzednio świadomie jednoznacznej zgody na jej otrzymanie oraz gdy treść tej informacji daje podstawę do przypuszczeń, że nadawca może odnieść korzyści nieproporcjonalne do korzyści odbiorcy wynikających z jej odebrania.

W społeczności internetowej (użytkowników internetu) brak jest dla spamu akceptacji, przyzwolenia a nawet tolerancji. Spam staje się plagą coraz bardziej uciążliwą, zarówno dla odbiorców jak i dla firm świadczących odbiorcom swe usługi stanowiąc poważny czynnik wzrostu kosztów ponoszonych zarówno przez dostawcę poczty elektronicznej jak i jej końcowych użytkowników.
Na świecie pojawiły się już pierwsze orzeczenia sądowe, które opierają się właśnie na netykiecie. Np. Sąd Najwyższy Prowincji Ontario, rozpoznający sprawę z powództwa użytkownika przeciwko Nexx Online - dostawcy usług internetowych z Toronto, który zlikwidował konto użytkownika za wysyłanie spamu w ilości 200.000 listów dziennie, stanął na stanowisku, że jeśli umowa między dostawcą usług internetowych a użytkownikiem nie stanowi inaczej, masowe rozsyłanie niezamawianej, komercyjnej korespondencji elektronicznej łamie zasady zawarte w netykiecie.

W ramach przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej do prawa polskiego wdrożone zostały m.in. unijne standardy w zakresie handlu elektronicznego. Podstawę tej implementacji stanowi przede wszystkim uchwalona w dniu 18 lipca 2002 r. ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204), transponująca postanowienia Dyrektywy Rady i Parlamentu Europejskiego nr 2000/31/EC, z dnia 8 czerwca 2000 r., w sprawie niektórych prawnych aspektów usług społeczeństwa informacyjnego w ramach wolnego rynku.
Ochrona przed przesyłaniem niezamówionych informacji, na gruncie obowiązującej w Polsce regulacji prawnej, znajduje oparcie już w Konstytucji RP. Artykuł 47 stanowi, że każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym, zaś w art. 76 zawarty jest obowiązek władz publicznych chronienia konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Ponadto zakaz przesyłania niezamówionych informacji handlowych, poza art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204), sformułowany został w art. 6 pkt 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271) oraz w art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną chroni osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które korzystają z usług świadczonych drogą elektroniczną (art. 2 pkt 7), natomiast ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych określa zasady postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych oraz prawa osób fizycznych, których dane osobowe są lub mogą być przetwarzane w zbiorach danych (art. 2 ust. 1).

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych wyraża pogląd (m.in. w sprawach GI-DP-024/297/04/666, GI-DP-024/298/04/666, GI-DP-024/299/04/666), że "uznanie adresu e-mail za daną osobową w rozumieniu ustawy o ochronie danuch osobowych wymaga każdorazowo rozstrzygnięcia, czy koszty, czas lub działania niezbędne w celu ustalenia tożsamości danego posiadacza adresu e-mail nie są nadmierne. W przypadku, gdy administrator systemu informatycznego posiada dane osobowe identyfikujące osobę, której email przyznał, istnieje mozliwość ustalenia tożsamości tej osoby."
Darek
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00


Powrót do Prawo dot. Internetu, społeczeństwa informacyjnego, nowych technologii

 


  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Wyświetlone
    Ostatni post

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości

cron