Nauczyciel zatrudniony w zastępstwie a zasiłek macierzyński

umowy o pracę, obowiązki pracownika i pracodawcy, czas pracy, urlop płatny i bezpłatny, urlop macierzyński i wychowawczy, związki zawodowe, zwolnienia grupowe, BHP, wynagrodzenia za pracę, zatrudnianie młodocianych.

Nauczyciel zatrudniony w zastępstwie a zasiłek macierzyński

Postprzez justapl » Wt, 13 lip 2004, 15:41

Jestem nauczycielem. Umowa podpisana od 01.09.2003. jest umową na czas nieobecności innej nauczycielki (była ona na zwolnieniu lekarskim z powodu ciąży).

Tymczasem ja też zaszłam w ciążę (termin porodu - 10.09.2004). Obecnie jestem na zwolnieniu. Byłam przekonana, że szkoła ma obowiązek przedłużenia umowy do porodu. Dziś jednak dowiedziałam się, że dyrektorka ma zamiar mnie zwolnić z dniem 31 sierpnia, gdyż od 1 września wraca koleżanka, którą zastępowałam. W ZUSie dowiedziałam się, że w takim układzie ZUS ma obowiązek wypłacić mi kolejne wynagrodzenie, ale nie ma już obowiązku wypłacania zasiłku macierzyńskiego.

Tzn. że po roku pracy (a właściwie po dwóch, bo w szkole tej pracuję już drugi rok - w roku poprzednim też miałam umowę w zastępstwie innej nauczycielki, która była na urlopie zdrowotnym) nie mam prawa do zasiłku macierzyńskiego??

Czy dyrektorka naprawdę ma prawo mnie zwolnić na dziesięć dni przed porodem?
Z góry dziękuję za odpowiedzi.
justapl
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez Marcin » Wt, 13 lip 2004, 15:56

Niestety, tak. Zasada, iż umowa o pracę zawarta na czas określony, która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega przedłużeniu do dnia porodu, nie ma zastosowania do umowy o pracę na czas określony zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy (art. 177 § 3 [1] kp.).
Marcin
 
Posty: 0
Dołączył(a): Cz, 1 sty 1970, 02:00

Postprzez justapl » Śr, 14 lip 2004, 15:51

Dziękuję uprzejmie za odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie: